Payment with Visa Payment with Mastercard Payment with Vipps
Frakt kr 59,- / Rask levering / Håndlaga med kjærleik

Vilkår og betingelser

Innledning: Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres  hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven,  markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven,og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige  rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som  noen begrensning i de lovbestemte rettighetene,  men oppstiller partenes viktigste rettigheter og  plikter for handelen. Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse  salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder. 

Innholdsfortegnelse: 

1] Avtalen 

2] Partene 

3] Pris

4] Avtaleinngåelse 

5] Betaling 

6] Levering 

7] Risikoen for varen  

8] Angrerett 

9] Forsinkelse og manglende levering - kjøperens rettigheter og frist for å  melde krav 

10] Mangel ved varen - kjøperens rettigheter  og reklamasjonsfrist 

11] Selgerens rettigheter ved kjøperens  mislighold 

12] Garanti 

13] Personopplysninger 

14] Konfliktløsning 

1] Avtalen 

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt  særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid  mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran såfremt det ikke strider  mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom  næringsdrivende og forbrukere. 

2] Partene 

Selger

Firmanavn: Kjosås Saumdraum v/Gry Kjosås Solberg
Kontaktadresse: Kjosåsvegen 75, 5610 ØYSTESE
E-post: [email protected]
Telefon: 950 89 752
Organisasjonsnr.: 925 860 883


Kjøper er den person som foretar bestillingen og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen. 

3] Pris 

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den  totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert  om, skal kjøper ikke bære. 

4] Avtaleinngåelse 

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen  har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren  i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens  bestilling, og den annen part innså eller burde ha  innsett at det forelå en slik feil. 2 SALGSBETINGELSER FOR FORBRUKERKJØP AV VARER OVER INTERNETT 

5] Betaling 

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort  ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen  på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme  dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen  utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen  fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager  fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura. 

6] Levering 

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten  unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen  med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. 

7] Risikoen for varen 

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller  hans representant, har fått varene levert i tråd  med punkt 6. 

8] Angrerett 

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan  kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe.  I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom  fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er  sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og melingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema,  e-post eller brev). Angrefristen begynner å løpe: • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen  løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt. • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen  regelmessig levering av identiske varer, løper  fristen fra dagen etter første forsendelse er  mottatt. • Består kjøpet av flere leveranser, vil  angrefristen løpe fra dagen etter siste  leveranse er mottatt. Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet  av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før  avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger  angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår,  tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper  angrefristen likevel 14 dager etter den dagen  kjøperen mottok opplysningene. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake  til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager  fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper  dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen,  med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt  å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene.  Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens  bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig  måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er  forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig  foreventuellredusert verdi på varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest  14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens  beslutning om å benytte angreretten. Selger har  rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt  varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem  dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. 3 SALGSBETINGELSER FOR FORBRUKERKJØP AV VARER OVER INTERNETT 

9] Forsinkelse og manglende  levering - kjøperens rettigheter  og frist for å melde krav 

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer  den for sent i henhold til avtalen mellom partene,  og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i  forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra  selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen  av bevis hensyn være skriftlig (for eksempel e-post). • Oppfyllelse Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse  fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse der som det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil  medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger  at det står i vesentlig misforhold til kjøperens  interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene  falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve  oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om  han eller hun venter urimelig lenge med å fremme  kravet. • Heving Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å  levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse.  Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis  selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder  dersom levering til avtalt tid var avgjørende for  inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har  underrettet selger om at leveringstidspunktet er  avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren  har satt eller etter leveringstidspunktet som var  avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om  heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at  kjøperen fikk vite omleveringen. • Erstatning Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge  av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom  selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring  utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av. 

10] Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og  reklamasjonsfrist 

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper  innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller  burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at  han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper  har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler  av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes  kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan  kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven  kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering,  kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve  erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig. • Retting eller omlevering Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet  eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel  motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren  urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal  foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel. • Prisavslag Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom  varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris  svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige  grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen. 4 SALGSBETINGELSER FOR FORBRUKERKJØP AV VARER OVER INTERNETT • Heving Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan  kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er  uvesentlig. 

11] Selgerens rettigheter ved  kjøperens mislighold 

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de  øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette  ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens  side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde  varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve  avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen.  Selgeren vil også etter omstendighetene kunne  kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr  og et rimelig gebyr ved uavhentede varer. • Oppfyllelse Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen  betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper  selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge  med å fremme kravet. • Heving Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig  mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel  ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt.  Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet. • Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr  Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående  varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt  ansvarlig for gebyr etter inkassoloven. • Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte  varer Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer,  kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret  skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg  for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan  ikke belastes kjøpere under 18 år. 

12] Garanti 

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir  kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede  har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett  til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler  etter punkt 9 og 10. 

13] Personopplysninger 

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker  til noe annet, kan selgeren, i tråd med personoppysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal  kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen.  Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert  til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få  gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. 

14] Konfliktløsning 

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9  og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan  kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23  400 500 eller www.forbrukerradet.no.